Australia Horn

Australia Horn

torsdag 16. oktober 2014

Masse tyskere og null jobb

Hello mates!

Det har dessverre begynt å gå litt tid mellom blogginnleggene mine nå, men det er på grunn av null wifi på hostellet.

I dag har jeg vært i Australia i fire uker! Bare litt over 30 uker igjen nå. Ikke at jeg begynner å få dårlig tid her nede.

Husket ikke om jeg hadde vist dette bildet eller ikke. 
Jeg er fortsatt i Brisbane, og bor fortsatt på det samme hostellet jeg gjorde da jeg skrev mitt forrige blogginnlegg, med det lekre navnet Somewhere To Stay. Selv om det er litt skittent og hver femte person går med dreads uten å dusje, liker jeg meg godt her. De andre backpackerne som bor her er mye hyggeligere og utadvendte enn de jeg møtte i Sydney. Noe av grunnen tror jeg er at mange av dem som bor her, bor her over lengre tid. Noen jeg har møtt har faktisk bodd her i fem, seks og åtte måneder. Rett og slett fordi de har funnet en jobb som betaler godt. Mitt mål er derimot ikke å være her så lenge.

Men jeg er fortsatt på utkikk etter jobb. Denne uka har jeg tatt turen ned til biblioteket i byen for å søke på jobber, melde meg inn i rekrutteringbyråer, og ringe rundt til ulike bedrifter. Foreløpig uten napp dessverre. Eller, det stemmer ikke helt. På onsdag la jeg ut en annonse om meg selv, og ble på ettermiddagen oppringt av en fyr som lurte på om jeg kunne starte dagen etter.
Dessverre er det slik i Australia (og i Norge?) at man trenger et såkalt «White Card» for å kunne jobbe på byggeplasser. Et slags bevis på at du har gått gjennom et sikkerhetskurs. Og det er jobber på byggeplasser som gjelder her i Brisbane. Byen er i utvikling og det bygges over alt. Derfor burde det være store muligheter for jobb, men dessverre er ikke jeg den eneste som leter. Så man må ha flaks for å bli oppdaget i mengden av søknader.

Jeg er booket inn på hostellet fram til onsdag neste uke, så jeg satser på å få en jobb før det. Hvis ikke er planen å reise videre nordover, vestover (innover i landet) eller littegrann sørover. Jeg tror det er store mulgheter for å kunne jobbe enten for fri losji og mat på farmer, eller å jobbe med fruktplukking om jeg reiser litt bort fra byen. Og hvis jeg finner riktig frukt å plukke (som ikke er bær eller tomater) så kan jeg tjene penger. Bananjobbing nord i Queensland skal kunne være godt betalt, etter hva jeg hører fra andre backpackere på hostellet.

Hostellet heter jo Somewhere To Stay...

Utsikten fra utenfor døra. Rett mot oppholdssted og badebasseng. 

Jeg har også fått litt farge i huden. Mest i ansiktet og på armene, men overraskende nok har jeg ikke fått noe t-skjorteskille. Takk og lov for det!

Et eksempel på at backpackerne ved hostellet er kulere enn i Sydney, kom her om dagen. Jeg og Max satt på hostellets buss ned til byen for å gjøre oss kjent med gatene, da vi begynte å snakke med to hyggelige jenter som skulle videre ut og gå i marka. Vi slo følge, og fikk en fin dag i naturen og et god utsikt ned mot Brisbane.

Slik ser altså Brisbane ut fra avstand. Det ligger faktisk rundt 40 minutter fra kysten. 

Noe som ikke er så positivt med mange av backpackerne er at de er tyske. Jeg har for all del ikke noe i mot tyskere, men det faktum at det er så mange av dem på hostellet gjør at språket går i tysk. På tre av fire middagsbord går samtalene på tysk, og det mener jeg utelukker muligheten for mange av oss andre å «bli med», eller å sette oss ned. Jeg har blitt kjent med noen tyskere som nekter å snakke tysk, rett og slett fordi det er hyggeligere for alle andre, og det liker jeg.

Jeg har forresten ikke møtt en eneste nordmann enda, men har snakket med noen få svensker. Veldig merkelig, for ingen av de andre backpackerne jeg møter har heller møtt noen fra Norge. Hvorfor det er slik vet jeg ikke.


PS: Beklager få bilder denne gangen, men har faktisk ikke gjort veldig mye denne uka. Skal forbedre meg til neste gang. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar