Australia Horn

Australia Horn

mandag 27. oktober 2014

Jobb i boks og varmt som i helvete

Hei folkens!

I dag har det vært den varmeste dagen i Brisbane på leeenge. Det sier i hvert fall de som er herfra. Det var på forhånd meldt 38 grader! Noe jeg i går kveld syns hørtes deilig ut…..
Vel i dag fikk jeg i hvert fall kjenne hvordan australsk sol er på sitt beste (eller verste).

Jeg startet nemlig å jobbe i dag. Nei, dessverre ikke noe fast jobb, men en ukes jobb hos et par som skal renovere huset sitt før de selger. Og jeg stod flere timer i sola med malerkosten før jeg fikk nyte litt skygge mot slutten av dagen.

Jobben fikk jeg etter at jeg la ut en ny annonse om meg selv på nettsida Gumtree.com.au. Den australske versjonen av vår finn.no. En hyggelig dame ved navn Danila ringte meg opp på fredag og spurte om jeg kunne jobbe for dem i halvannen uke. Noe jeg sa fort ja til, til tross for kun 15 dollar i timen, og en times gåtur til og fra jobb hver dag. 15 dollar i timen er faktisk mye mer enn 0 kroner i timen.

Vi har forresten mange av disse kjekke dyra på badet vårt.... Som elsker å kravle opp beina på den som står og pusser tenna..

Kakkerlakk?

Så klokka 05.30 i morges (21.30 søndag kveld norsk tid) stod jeg opp, spiste frokost sammenmed en STOR kopp kaffe, og gikk i vei 06.15 for å rekke jobb 07.30. Noe som stadig overrasker meg er hvor varmt det er i Brisbane i morgentimene, og hvor kupert landskap det er på Australias østkyst. San Fransisco-terreng gjorde derfor at jeg kom gjennomsvett fram til huset i Red Hill.
Jeg var heller ikke den eneste hjelperen paret hadde ringt opp. To tyske backpackere (ikke overraskende) var også der. Noe som alltid er greit for å få tida til å gå litt fortere.

Som jeg sa tidligere, stod jeg lenge med sola i ryggen og malte en stor vegg på huset deres. Selv om værmeldinga varslet 38 grader, var det mellom 50-60 grader i solveggen der jeg stod. Konstant rennende svette (i øya MED solkrem), hetetokter og vannpauser hvert tiende minutt gjorde det til en slitsom opplevelse. Ble ikke solbrent da, så 50+ solfaktor er faktisk IKKE for mye!

Danila sa på telefon fredag at jobben varte i halvannen uke, men i dag sa de at huset skulle være ferdig til fredag. Så om det er jobb i helga eller neste uke er jeg litt usikker på. Jeg forlenget i hvert fall oppholdet mitt her på Somewhere to Stay i to nye uker. Siden jeg kun betaler for én uke av gangen, så kan jeg reise videre neste uke hvis det ikke er mer jobb, eller jeg får svar fra noen av søknadene jeg har sendt ut.

På vei hjem hadde mørke skyer beveget seg innover byen og et voldsomt tordenvær satte i gang da jeg var på vei hjemover. Monsunregnet startet da jeg var midt i ingensteds, 45 minutters gange igjen hjem. Buss koster nemlig nesten 15 dollar, og tar kun ti minutter kortere enn gåturen. Gidder derfor ikke å jobbe to timer "gratis" om dagen for å ta bussen. Poenget er at jeg ble bløt. VELDIG bløt...

Utsikt mot Brisbane på vei hjem fra jobb. 3 minutter til regnet setter i gang.
Jeg tenker nemlig at Griffith i New South Wales er stedet å dra. To tyske kompiser her (ja, tyskere igjen gitt) jobbet lenge på en vingård der nede, og tjente etter hvert gode penger. De fleste fruktplukkejobber betaler per liter, bøtte, eller kg man plukker, men om man blir over lengre tid så kan man få timesbetalt ved å gjøre andre jobber. Når i tillegg vingården selger unna vinflasker med dårlig etikett for 2 dollar, virker det veldig bra. Haha. Tony og Timon (som i Løvenes Konge) sa de sparte opp til 800-1000 dollar i uka der nede, fordi de ikke bruker penger på noe annet.

Over til noe annet, men fortsatt litt det samme.

Tivoli i Goodna.

Hoppeslottet var en del av min og Bens attraksjon å kontrollere.

Her er han sammen med de to andre; akegreie og Donald-karusell. 

Verdens kuleste posering i verdens kuleste t-skjorte foran en faktisk kul karusell. (Den vi bygde opp)


I helga jobbet jeg igjen på det tivoliet jeg jobbet på tirsdag, men denne gangen gikk det ikke ut på å sette opp en karusell. I helga var nemlig tivoliet oppe for folket, så vi hadde alle hver vår attraksjon å passe på. Ta i mot billetter, sette i gang karusellen vår, og passe på unger. En ganske grei jobb egentlig, men slitsom. Du må stå på beina i åtte til tolv timer, og får ikke en ordentlig spise- eller drikkepause. I går jobber jeg fra 0830-2000. Først passe på karusellen og ungene, så pakke sammen karusellen jeg og gutta satte opp på tirsdag. I går var det også rundt 40 grader i sola, som jeg tilbragte mange lange timer i. Har fått litt farge nå tror jeg! Woho.



Fant litt skygge på søndag, selv om de 40 varmegradene gjorde sitt beste for gjøre den ubehagelig også.
I bilen på vei hjem fra tivoli. Fem stykk slitne backpackere. (Tysker, nederlender, australier, nordmann og en brite.)


Lagde forresten middag her om dagen med chili. Og ikke den vanlige chilien vi får kjøpt i butikken i Norge. Den ernemlig veldig mild her. Så jeg kjøpte en annen type i stedet. Chili Habanero kalles de. HERREGUD FOR NOEN STERKE GREIER! Tok en liten bit på tunga og måtte sluke en halvliter med melk rett etterpå. Hahaha. Kjøpte faktisk tre stykk, men har to igjen. 

Sterke saker...
Det er også snart G20 toppmøte i Brisbane. I den sammenheng har bystyret valgt å lyse opp bygningene i farger om kvelden. Noe som ser ganske kult ut når man går elvelangs. 

Pariserhjulet foran ABC-bygningen. (Australian Broadcasting Corporation)

Lilla bro. Bygningene bak er også i farger, men ikke da jeg tok bilde :(

Falsk lagune med byen i bakgrunn. 

Tok bilde av noen tilfeldige trær også...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar