Australia Horn

Australia Horn

lørdag 11. oktober 2014

BRISBANE

Hei igjen folkens!

I dag kommer ikke blogginnlegget fra Sydney, Australias største by, men fra vakre, litt mindre, og mye varmere Brisbane, litt lenger opp østkysten. Brisbane ligger også i en annen stat enn Sydney, nemlig i Queensland (The Sunshine State) og ikke New South Wales.

Men før jeg skriver mer om hvorfor jeg er i Brisbane, vil jeg skrive litt om hva som skjedde i Sydney de siste dagene der.

For det første tok jeg meg en tur opp i Sydney Tower Eye på torsdag, den høyeste bygningen i Australia (?). Det er i hvert fall 309 meter høyt, og er det nest høyeste tårnet med observasjonsdekk på den sørlige halvkule. Her fikk jeg en fantastisk 360 graders utsikt over hele Sydney. Se utsikten nedenfor.

Dette var utsikten mot operahuset og Bay Harbour Bridge.  
Tårnet er altså 309 meter høyt, og det nest høyeste utkikkstårnet på den sørlige halvkule.


Dette er Hyde Park, igjen sett ovenfra.

På hostellet Rooftop Travelers Lodge bodde vi på firemannsrom. Jeg vet ikke om jeg nevnte det sist gang? Uansett, på fredag gikk jeg og Max ut med Omit og Nasira, et kjærestepar fra Tyskland og Frankrike. De har vært i Australia i åtte måneder og kjenner Sydney mye bedre enn meg. Noe som kanskje ikke er så rart.

Vi tok oss først en tur til Hyde Park det en asiatisk matfestival fant sted. Flere hundre personer satt spredd med drikke og mat, noen danset foran DJ'ene, og andre bare gikk tur med venner og familie. 


Dette var bare en liten del av parken, men det var like mye folk overalt. 
Etter festivalen gikk vi til et gjemt utested. Det var helt sykt! Akkurat som på film. Vi gikk først gjennom en mørk bakgate og kom til en kø med folk. En kø foran en hvit dør på en blank vegg. Ikke et tydelig utested. Etter at vi gikk gjennom døra gikk vi ned noen trapper og kom plutselig inn til en sinnsykt kul pub. Gammeldags musikk, bartendere med sløyfer og flere hundre ulike whiskyer. Det hele utstilt bak baren med en gigantisk retromeny som viste årgang, hvor whiskyen kom fra, og selvfølgelig pris. Den dyreste jeg fant kostet 260 AUD for ÉTT glass. Det er over 1500 norske kroner for et glass med 4 cl med whiskey.

Dette var køen til utestedet. Ikke akkurat åpenbart. 
Dette var det vi kom inn til. Fullt av folk og det største whiskeyutvalget jeg har sett.
Mellom de flere hundre flaskene var whiskeymenyen. Tallet bak viser prisen pr glass.
Det ble likevel ikke så seint. Vi var tilbake på hostellet ved 01-tida. Jeg og Max skulle jo fly videre dagen etter. 

Så, i går dro jeg videre til Brisbane. En innenlandsflyvning med det singaporske flyselskapet TigerAir var det billigste alternativet. Dessuten tok reisen også bare rundt 90 minutter, i stedet for 14 timer med tog. Da vi landet måtte vi også stille klokka tilbake en time. For en uke siden ble det nemlig sommertid i Sydney, så vi måtte stille klokka fram en time. Så her i Brisbane er vi igjen «bare» åtte timer foran Norge. Om det er på grunn av plassering eller at sommertida ikke enda er kommet til Brisbane er foreløpig ukjent. 


Jeg tror Queensland er grønnere enn New South Wales.

På toget fra flyplassen i Brisbane. Byens skyskrapere kan skimtes i horisonten.
Etter en lang dag med reising kom vi fram til hostellet vårt. «Somewhere To Stay» er navnet. Oppfinnsomt ikke sant?! Haha. Etter innkjøp av øl, satt vi med en gruppe andre folk og drakk, lo og snakket resten av kvelden.

Hostellet ligger rundt 20 minutter gange utenfor selve sentrum av Brisbane, i området West End. Et for meg litt hippieområde hvor folk går barbeint over alt og hver femte person har dreads. Marihuanalukt har også blitt en vane nå, men det er fortsatt oppsiktsvekkende å merke lukta så ofte som jeg gjør her nede. Og NEI, jeg har ikke røyka selv. Prøver å gro mine egne dreads først, men sliter litt.... Haha.
Brisbane sett fra South Bank, en flott park rett over elva.
Dette driver Brisbyanere med på søndager. Henger med øl i sola og hører på konsert.
På hostellet sover katter i kurver
De første dagene her i Brisbane skal gå til å søke på jobber. Jeg føler stadig at jeg får dårligere tid til å finne meg en jobb her nede. Jeg har sagt ifra til Work and Travel Company at jeg befinner meg i Brisbane, men de får oftest etterspørsel på arbeidere i Sydney-området. Så mest sannsynlig får jeg ikke noe hjelp fra dem her oppe, men det betyr bare at jeg må gjøre en ekstra innsats for å få meg en jobb.

Så vi får se hvordan det går! Vi snakkes.

PS. På torsdag er farfars begravelse. En begravelse jeg ikke har mulighet til å være til stede i, noe som jeg har tenkt en god del på de siste dagene. Rett og slett fordi jeg ønsker å si ha det og fordi jeg ønsker å gjøre det med familien min. Så igjen sender jeg tanker hjem. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar