Australia Horn

Australia Horn

tirsdag 30. desember 2014

The Great Ocean Road

Hei igjen kjære lesere!

Nå er jula over og i kveld feires nyttår over (nesten) hele verden. For noen feires det at et kjipt år endelig er over, og for andre feires det at et nytt herlig år skal starte. For meg blir det ikke store feiringa. Rett og slett fordi det virker som alle her i Australia (og Melbourne) liker å feire nyttår på nattklubber med dubsteg og/eller house-musikk. Altså ikke helt min greie. Derfor blir det nok bare en litt roligere feiring med noen øl og en tur til parken for å se på nyttårsrakettene.

For dere som merket den lille snikinformasjonen min, så befinner jeg meg i Melbourne. Og gjett om jeg har sett mange utrolig flotte steder den siste uka! For etter en litt deprimerende julefeiring i Adelaide, reiste jeg og Max den 26. desember nedover mot Warrnambool og starten på The Great Ocean Road. En av de største turistattraksjonene her i Australia. En veistrekning som slynger seg rundt kysten sørvest for Melbourne og tar deg gjennom en rekke nasjonalparker og fantastiske landemerker. Jeg har til og med tatt noen bilder som dere kan se videre nedover!

Bay of Islands. Starten på The Great Ocean Road.



Dette var forresten julemiddagen:

Ikke veldig "julete" eller hva?

Men, tilbake til bilturen min. Første dagen kjørte vi rundt 600 kilometer fra Adelaide til Warrnambool. Deretter var planen å kjøre til Port Campbell dag to, Cape Otway dag tre, Torquay dag fire, og deretter Melbourne den 30. desember.

I Warrnambool overnattet vi på byens Showgrounds. Samme type område vi overnattet på i Goondiwindi på vei til løkplukking i St. George. En gratis plass med strømtilførsel ved siden av en greyhound veddeløpsbane. Ganske så flott. En veldig godt tips til andre backpackere. Er byen av en viss størrelse, så se etter Showgrounds. Et billig og godt alternativ til campingplasser.

Neste dag satte vi snutene mot The Great Ocean Road. Det første landemerket vi kom til var Bay of Islands og Bay of Martyrs. 

Bay of Martyrs.

The Grotto var kul:



 
Ja, jeg var kjempeblid for å være der!
London Bridge:




The Arch:

Woooow

Da vi kom fram til Port Campbell fant vi fort ut at vi ikke kom til å tilbringe natta der. Rett og slett fordi det var for tidlig på dagen til å stoppe, og fordi alle campingplassene var fylt opp med sykt mange turister. 

Stranda i Port Campbell

Vi var faktisk ikke de eneste som hadde planlagt å reise langs denne turistmagneten i romjula. Derfor kjørte vi videre til Princetown der vi fant en fin og forblåst campingplass. På veien kjørte vi innom Loch Ard Gorge:


For et sted!



Vi stod tidlig opp dagen etter for å besøke De tolv apostlene før alle turistene. Dette er det mest kjente landemerket langs The Great Ocean Road, så vi ville ikke være der samtidig som tusenvis av andre turister.

De tolv apostlene:

Ja, jeg barberte meg også dagen før. Babyface much?

Utrolig sted. Loddrette fjellvegger, milelange strender, uendelig med bølger og apostler i havet. 

Selv om det heter De tolv apostlene, er det kun ni igjen.

Det er faktisk jeg som vinker på bildet! Utrolig men sant!




Vi kom til Great Otway Nasjonalpark hvor vi så koalaer i sine naturlige omgivelser. Jeg kom faktisk ganske nærme med GoPro-kameraet. 


Søt ikke sant?

Vi dro også ut for å ga til en foss ved navn Triplet Falls. En fin gåtur på et par timer i en veldig grønn og frodig regnskog. Fant til og med noen store trær. Eller enorme er mer korrekt. Sjekk dette:






Utrolig fint her.



Fikk faktisk en BLODIGLE på leggen etter en tissepause. Utrolig ekkelt! Mye mindre enn de blodiglene man ser på film, men like fullt en blodigle. I de kaotiske minuttene som fulgte, så ble ikke et bilde av beistet prioritert. Kan derfor ikke bevise hendelsen, men det er sant. 

Etter Great Otway var det ikke de store landemerkene å se, men vi så flere fine steder på veien videre oppover kysten. Vi overnattet heller ikke i Great Otway som planlagt, men dro videre til surfebyen Apollo Bay. Dagen etter dro vi videre. Dessverre var ikke været så bra denne dagen. Kun regn og vind. 

Wreck Beach:

Naturlig fotbad.

Grunnen til at stranda heter Wreck Beach.



Lorne:


Slutten på The Great Ocean Road: 




I Melbourne ankom vi hostellet, parkerte bilen og dro direkte inn til sentrum, Dette mottok oss her. 

Gate som heter MOSS her nede!!

Veien inn til Melbourne.

Hosier Lane..



En hel gate dedikert til grafitti. Både bra og dårlig. 


Mye bilder, men lite tekst denne gangen. Det er som man sier. Et bilde sier mer enn tusen ord. Tenkte dere ville like litt mindre tekst denne gangen og flere bilder. 

Ønsker i mellomtida alle et utrolig flott nytt år og en god feiring i kveld! Her er øl og en sigar kjøpt inn. 

Avslutter aller sist med ett par funfacts:

1. januar er det 150 dager til jeg lander i Norge. 2 januar har jeg vært i Australia i 15 uker. Det betyr at jeg har 21 uker igjen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar