Australia Horn

Australia Horn

onsdag 5. november 2014

Gold Coast, jobb, og bilkjøp?

Hei!

Nå kan det se ut som ting begynner å skje. Positive ting i bevegelse. Ikke bare jobbmessig, men noe som også kan øke mulighetene til reising, og jobb deretter. Ganske jobbmessig likevel egentlig når jeg tenker meg om…

Men først la meg ta dere i gjennom alt det spennende jeg har gjort siden sist! Å herregud det er mye greier. Jeg avsluttet forrige innlegg med å skrive at jeg skulle slappe av på søndag foran bassenget her på hostellet. Og det gjorde jeg! Her er et bilde av at jeg ligger i hengekøya og leser bok:



Det brukte jeg ganske mye tid på den dagen. Det er jo slik når man jobber lange og tunge dager, at man setter så stor pris på fridagene i helgene at man ikke gjør noe som helst. Noe som er veldig deilig. Fikk også hele hostellet til å se på Tilbake til Fremtiden-trilogien.

TV-rommet på hostellet.
På mandag bar det tilbake til Red Hill for litt mer jobbings. Dagen ble tilbragt innendørs hvor jeg pusset ned stygge gamle vinduer før jeg malte de hvite og flotte. Været var ikke så bra på mandag, med mye skyer på himmelen og mindre hete. Dagen var faktisk ganske bra da jeg ikke svetter i hjel, og jeg fikk faktisk hørt på radio hele dagen! Tida går fortere med musikk i bakgrunn. Norske Nico og Vinz spilles forresten ganske mye her nede. Am I Wrong?

(Det er tittelen på hiten deres, for de som ikke forstod det.)

Haha, min humor ass! Best!!

På tirsdag var det ingen jobb. 90 prosent av alle australiere var nemlig opptatt med å følge med på Melbourne Cup, det største hesteløpet på den sørlige halvkule. En idrett og et arrangement jeg ikke fant særlig interessant. Dessuten var det hele over på tre og et halvt minutt. Derfor bestemte jeg og Max oss for å ta en dagstur til Gold Coast og Surfers Paradise, en by rundt halvannen time unna Brisbane. 
Her kommer toget...

... og her sitter jeg på toget.

Der møtte jeg på den største og lengste stranda jeg noensinne har sett! Du kan gå langs vannkanten i flere timer uten å komme til starten eller slutten på den. Høye skyskrapere rett ved stranda gjør at Gold Coast ser veldig kul ut.

Noe av Gold Coasts skyline.


Strand så langt øyet kan se.
Jeg tok med med GoPro-kameraet mitt, noe dere kan se bevis på nedenfor. Jeg har faktisk ikke brukt GoPro-kameraet særlig mye i Brisbane. Rett og slett fordi jeg ikke har dratt på like mange turer eller oppdagelsesvandringer som i Sydney. Men denne gangen tok jeg det med. For noen kule bilder da dere! Sjekk disse:

Selfie 1.

Selfie 2

Selfie 3.

Selfie 4.
Det blir mye selvbilder med GoPro...

Jeg badet også i Gold Coast. Området nord på stranda kalles Surfers Paradise og det er ikke overraskende etter å ha tilbragt noen timer der. Bølgene er store og kraftige. De slår deg ned og dytter deg over ende uten at du kan kontrollere det på noe vis. Jeg svelget i hvert fall en halvliter med saltvann hver gang jeg overfalt av en bølge. Veldig moro faktisk, noe alle som har lekt i store bølger vet.

Selfie 5.

Selfie 6.

Surfers Paradise.

Backpacking Rules. 
 Og nå over til den tingen jeg snakket om i starten. Jeg nevnte jo i forrige innlegg at jeg ville kjøpe meg en bil etter å ha spart opp litt penger, for å kunne reise opp eller ned østkysten. Nå ser det ut som jeg er nærmere en god deal tidligere enn planlagt. En snekker ved navn William som jobber sammen med oss backpackere på huset i Red Hill har nemlig en bil for mye han skal selge. En Ford Falcon stasjonsvogn med plass til en madrass bak om man legger ned setene. Noe som er vanlig for backpackere å gjøre da en campervan fort er mye dyrere. Han har jobbet mye med bilen selv, og renovert store deler av den. Den er registrert for de neste seks månedene og han har masse campingutstyr han vil gi bort samtidig uten noe ekstra kostnad. Motoren er renovert og den har kun kjørt 70 000 km. Den har nye dekk. Alt dette for 2400 dollar. Altså rundt 14 000 kroner. Planen hans var å gi den til søsteren sin, men hun flyttet tilbake til New Zealand. Derfor vil han selge den til meg, fordi han hørte jeg tenkte på bil og fordi han ser jeg er ansvarlig og en god arbeider. (Han sa det faktisk….) Max er med han også, så det blir eventuelt 1200 dollar på hver.

Grunnen til av vi tenker seriøst på dette nå er fordi vi begge vil bort fra Brisbane, det virker som en veldig god deal, og fordi William ønsker å kjøpe tilbake bilen når vi er ferdige med den. Så vi taper ikke (kanskje) ikke noe penger på den. En bil gir oss også større frihet til å reise videre, og mer tyngde i jobbsøking da vi har egen transport. De fleste jobber innen konstruksjon krever at man har egen transport. Dessuten vil William at vi selger bilen tilbake til han når vi ikke vil ha den mer. Det er jo bra!

Jeg har også kontakta eieren av jobbehostellene i Griffith, som sa at det alltid var jobb og få der nede. Dessverre var han såpass opptatt at jeg skulle ringe tilbake i morgen.


I morgen tar også William med bilen på jobb. Jeg får kjøre den hjem og beholde den over natta, slik at Max og jeg får sett over den og prøvekjørt den. Så får vi se hva som skjer. Selv om vi allerede har begynt å planlegge kjøreturen ned til Griffith.

Litt flere bilder: 

En statue i Surfers Paradise. Jeg gikk automatisk ut ifra det var surfeguden. 

Gold Coast er veldig Miami-inspirert tror jeg.
 Avslutter med et siste bilde. Denne garasjen går jeg forbi hver dag jeg skal på jobb, og jeg tenker alltid det samme. "Kjære, siden vi likevel skal kjøpe ny bil; hvorfor ikke kjøpe to? En hver, hvor du tar guttefargen blp, og jeg tar rød. Vi kan også gjøre det enda mer opplagt ved å ha hvert vårt navn på nummerskiltene?"

"Greg" og "Jacinta".

1 kommentar:

  1. Super blogg.....høres fantastisk ut. Stå på, yndlingssønn:-)

    SvarSlett