Australia Horn

Australia Horn

søndag 28. september 2014

Strippeklubber, uteliggere og marihuana

Hei og hå!

Dag åtte, og det går fortsatt bra med meg her nede i Australia. Det eneste som ikke er like kult er forkjølelsen som ikke vil gi slipp. Jeg trodde som mange andre backpackere at varmen var godt i gang her nede, men oppdaget etter gjentatte kvelder kun iført t-skjorte og shorts at det fortsatt blir kaldt her. Selv etter å ha spist Repsil-tabletter (som faktisk heter Strepsils her! Wow!) i en uke, og brukt minst 100 lommetørkler, så er jeg ikke helt frisk enda.

Selv om jeg ikke har gjort så mye siden forrige blogginnlegg på torsdag, så har det skjedd ett par ting som er verdt å nevne. Jeg har blant annet flyttet ut av Wake Up-hostellet og inn i et nytt. Da jeg reserverte hostellet på nett må jeg ærlig innrømme at jeg ikke sjekket beliggenheten. Det eneste jeg så på var pris, internettilgang og romstørrelse. Så etter å ha jublet ferdig for å endelig ha gratis internett, skiftet humøret over til mild bekymring.
Jeg vet nemlig ikke hvordan jeg klarte å overse dette, men navnet på hostellet er faktisk «Hump Backpackers», og det ligger midt i et av Sydneys (verste) partyområder, Kings Cross. Det fortalte i hvert fall andre backpackere meg.  

Den luksuriøse inngangen til Hump Backpackers-hostellet
I «The Cross» vrimler det av strippeklubber, eskortetilbud, marihuanarøyking og spesielle personer. I dag var det en fyr med én tann som kastet en mynt på meg fordi jeg så på ham. Det som gjorde hendelsen merkelig var mannen var en uteligger som tigget etter penger. Men da jeg så på ham tok han opp en av myntene han hadde fått og kastet den på meg - før han plukket den opp fem meter unna og satt seg igjen.

Et av nabobyggene til Hump. Syns også det var viktig å få med en av de nevnte mer spesielle personene. Altså han på sykkelen.

Selve hostellet er helt ok. Jeg bor på rom med tre andre karer, hvor to stykker er finske. Disse drikker og fester HVER dag, men heldigvis ikke inne på rommet. Det har gjort at jeg har fått sovet godt de to nettene jeg har hatt her. Noe partystøy fra gatene har jeg heller ikke lagt merke til, mye kanskje takket være ørepluggene jeg bruker! Et godt tips til alle som skal sove hvor og når som helst.

Det ble dessverre ikke noen Blue Mountains-tur på meg i går. Rett og slett fordi jeg jobbet seint på fredag og derfor ikke fikk planlagt noe. Etter jobb på fredag møtte jeg også Max og Marc (en annen tysker) for å ta noen øl. Dette ble til en slags pub-til-pub runde som stoppet innom Darling Harbour og Chinatown. Og det må jeg si, Darling Harbour er veldig vakkert på kveldstid. Dessuten var det kult å se Sydney sentrum fra den andre siden (hvor da den første er fra Den botaniske hagen). Da jeg kom tilbake til hostellet ved 01-tida steg marihuanarøyk ut fra flere toaletter på hostellet. 

Fakta: Visste dere at det er bortimot umulig å få tak i det australske ølet Fosters i Sydney? Rett og slett fordi det er et eksportøl. Ikke et som de vil drikke selv. Litt interessant syns jeg.

Noe annet jeg finner interessant er at det ikke finnes halvlitere med brus her. Flaskene inneholder nemlig 0,6 liter. Brusbokser er også større enn i Norge. For et land!! Alt er nesten snudd på hodet her nede. (Som på globusen).

Men, tilbake til Blue Mountains. Jeg og Max møttes i går for å planlegge hvordan vi skal få til en tur til ja, Blue Mountains. Dessverre er det vanskelig å planlegge en tur når jeg ikke vet om jeg vil bli tilbudt mer jobb etter i morgen. Jeg er nemlig satt opp på jobb til og med i morgen, men for alt jeg vet kan jeg jo bli spurt om å fortsette et par dager til. Jeg har jobbet godt og blitt kjent med folka der. Så, jeg skulle si ifra i morgen, så kanskje det blir en tur på tirsdag eller onsdag. Det er nemlig et hostel i området ved Blue Mountains som gjør at vi kan tilbringe noen dager der. Foreløpig skal jeg bo på Hump til tirsdag.

I dag stod jeg opp klokka 09 og så på filmer til rundt 13. Derfor bestemte jeg mer for å gå meg en tur, og blant annet finne meg en park. Jeg har gått mye rundt i Sydney sentrum, men ikke i området rundt Kings Cross. Jeg snublet over en fin park ved vannet som heter Rushcutters Bay Park. Som i mange australske parker var det også her et slags utendørs treningsområde, med stenger, bøyler, krakker osv. Så tenker jeg stikker bort dit en dag for å trene litt. Det merker jeg nemlig at jeg savner. Jeg kan nesten føle de enorme bicepsene mine krympe, selv om jobben jeg har innebærer løfting og bæring.

Nabolaget blir fort mye finere rett rundt hjørnet. Har vi fontener i Norge?

Det er tydeligvis i båthavna ved Rushcutters Bay Park at rikingene parkerer (?) yachtene sine. 

Vi høres!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar